Bericht 1 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marianne en Wim Kalthoff en Busink - WaarBenJij.nu Bericht 1 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marianne en Wim Kalthoff en Busink - WaarBenJij.nu

Bericht 1

Door: Mar

Blijf op de hoogte en volg Marianne en Wim

03 December 2013 | Suriname, Paramaribo

Inmiddels al weer 4 dagen onderweg. Een lange reis met een paar uur vertraging. We zijn nu in Paramaribo. Vandaag hebben we de stad bekeken, dat wil zeggen alleen het oude centrum want de rest hoeft je niet te zien, wordt gezegd. We kunnen tenslotte ook niet alles zien in die korte tijd. De stad is armoedig, rommelig met wel een aantal hele mooie oud koloniale gebouwen, waarvan een groot deel er erg verwaarloosd uit ziet. Van onze gids horen we, dat er plannen zijn, dat men er over praat en denkt, maar er gebeurt niets. Jammer toch, want de gebouwen die wel goed onderhouden zijn, zien er prachtig uit. Wat hier zo leuk is, de mensen zijn vrolijk, heel erg vriendelijk. 5 bevolkingsgroepen leven vreedzaam met elkaar. Er staat een moskee naast een synagoge en ze zijn gewoon goede buren die elkaar accepteren. We bezochten de synagoge en werden rondgeleid door een Amsterdamse jood, Surinamer van geboorte. Hij was er trots op dat dit, kon in Suriname, dit in tegenstelling tot in Amsterdam waar hij geregeld door Marokkaanse jongens werd uitgescholden.
We zijn ook nog 2 dagen gaan fietsen, naar de oude en vervallen plantages, naar fort nieuw Amsterdam en een prachtig opgeknapte plantage. In smalle bootjes met de fietsen erop staken we de rivier een paar keer over. Met 3 lekke banden kwamen we aan waar we weer op nieuwe bootjes stapten, zonder de fietsen en voeren naar onze overnachtigsplek, een kampement aan de zee, een plek waar tijdens het seizoen schildpadden eieren leggen en broeden. We sliepen in hangmatten, een bijzondere ervaring. De volgende dag fietsten we weer terug naar Paramaribo. Morgen gaan we naar Nieuw Nickerie. Nu eten, Surinaams eten is erg lekker! Tot over een tijdje, leuke Sinterklaas voor wie het viert!

• 04 December 2013 - 05:14

Jacqueline:

Ziet er weer mooi uit. Van die oude vervallen gebouwen had ik al gehoord/ gelezen. Blijkbaar geen geld voor?
    Veel plezier nog! Liefs Jacq

• 04 December 2013 - 06:30

Marielle:

het lijken wel Pippie Langkousvilla's maar dan verkrot,wel zonde hoor. K zie op de foto's geen vesten of jassen aan, dus lekker warm daar? Veel plezier nog en beware of the muggen. Marielle

• 04 December 2013 - 10:16

Liesbeth:

Hoi, duidelijke weergave van de indrukken van Suriname. Enne...gelukkig wordt er ook gefietst. Weer goed actief. Hier is het kouder aan het worden. Hoe is de temperatuur daar?
    En gelukkig vinden jullie het Surinaamse eten lekker. wellicht over 3 weken nog steeds!
    Heel veel groeten van Liesbeth.

• 12 December 2013 - 11:06

Jaffe Bouwer:

Hallo, leuk verhaal en ook erg herkenbaar. Geniet er goed van en wees blij met de lekke banden, want dan weet je weer dat je leeft :-).

• 14 December 2013 - 13:41

Els:

Lijkt me ook heel gaaf daar. Heel veel plezier nog. Groetjes van ons uit het Nijmeegse