bericht 9 - Reisverslag uit Waitatiri, Indonesië van Marianne en Wim Kalthoff en Busink - WaarBenJij.nu bericht 9 - Reisverslag uit Waitatiri, Indonesië van Marianne en Wim Kalthoff en Busink - WaarBenJij.nu

bericht 9

Blijf op de hoogte en volg Marianne en Wim

12 Maart 2013 | Indonesië, Waitatiri

We hebben weer een keer een verbinding, dus een berichtje van ons, ook al omdat er in de komende periode vermoedelijk geen mogelijkheid meer is. Vorige week vanaf de Filipijnen naar Jakarta gevlogen, waar we in een luxe hotel gewacht hebben om te kunnen doorvliegen. We hebben daar de tijd doorgebracht met sauna en fitness bezoek. Bizar toch een sauna, midden in de tropen. Maar het was heerlijk relaxed. Het zaken doen wordt hier ook in de sauna gedaan. Zo zagen we 5 dikbuikige mannen in identieke broekjes (namens de sauna verstrekt) druk staan te doen in de warme cabine, met doekjes wapperen en woeste gebaren. 3 chinezen kwamen er na een half uur uit en gingen in overleg. De 2 Indische mannen gingen in het dompelbad zitten afkoelen. Later kwamen de Chinezen er bij en werd het debat een half uur in het ijskoude water voorgezet. Gelukkig kwamen ze tot overeenstemming en werd er gezellig met z'n vijven op 2 stretchers thee gedronken.
In de nacht vertrokken we naar Ambon, waar we s'ochtends in een giga tropische stortbui aankwamen. Die middag vertrokken we met een enorme grote boot (8 deks) naar de Banda eilanden. Een ongelooflijke chaos op de kade. Sjouwers met enorme dozen, balen van van alles, krioelende en dringende mensen, ook weer beladen met dozen, tassen, matrassen enz. Na veel gedrang en geduw waren we op de boot, waar de gangen en dekken al helemaal vol lagen met mensen en alle bagage. We denken dat de boot zeker 2 keer zoveel passagiers had als dat officieel toegestaan (circa 2000 mensen) was. Maar ja, dit is Indonesië toch? We hadden een slaaphut en de volgende morgen kwamen we op Banda Neira aan. Daar hebben we 3 heerlijke dagen gehad. Een mengeling van historie (in 1611 hebben de Nederlanders in opdracht van Jan Pietersz Coen hier 40 dorpshoofden laten afslachten om het noodmuskaat en foelie monopoly te bemachtigen, geen fraaie historie) en prachtige eilanden met mooie witte zandstranden en fantastische koralen en vissen. Snorkelen is een feest. We keken uit op de Gunung Api, die in 1988 nog uitgebarsten is. Waar de lava in zee gestort was, waren de meest schitterende koralen. We waren ook nog deels getuige van een traditionele bruiloft. Het echtpaar was prachtig gekleed, ik mocht ze fotograferen in hun bruidssuite omringd met cadeaus.
En nu zijn we weer terug op Ambon, meteen begonnen met een enorme stortbui, evenals vannacht. Morgen gaan we naar een ander eiland Saparua, ook Molukken. Het eiland waar de meeste Molukkers die nu in Nederland wonen oorspronkelijk vandaan kwamen.
Tot volgend bericht! O ja, technisch lukt het niet altijd om de foto's bij het juiste bericht te plaatsen en vind je ze onder een ander bericht. We plaatsen er nu in elk geval weer foto's bij, kan je die niet vinden zoek ze dan bij bericht 8 of eerder.

• 12 Maart 2013 - 10:13

Smone Kiekebosch:

Oh jongens, wat klinkt dat allemaal geweldig. Avontuur en heerlijk reizen met boten over de wereldzeeen, wat wil je nu nog meer? Geniet er maar van!
    Simone

• 12 Maart 2013 - 10:23

Marielle:

Broerrrrr,Marrrrrrrrr,

ik heb jullie bericht gelezen, maar kon geen foto`s vinden. Wat een reis,wat een indrukken! Ik heb Wim gisteren nog gemaild op zijn mailadres.
    Ik ga boodschappen doen, tanken en dan werken: Da`s nou mijn reisverslag voor vandaag.
    Geniet ervan en tot het volgende bericht! Wanneer gaan jullie naar Sulawesie of Celebes?
    Daaaaag Mariëlle.

• 12 Maart 2013 - 13:30

Sander:

hey reizgers,

Wat een prachtig verhaal weer. Heerlijk om te lezen dat jullie het zo leuk hebben.

Geniet er van!

Sander

• 12 Maart 2013 - 14:24

Liesbeth Van DerBrugge:

Hoi alletwee,

Het blijft inderdaad een aaneenschakeling van prachtige sfeerbeelden en persoonlijke 'genot'momenten. Hoe moet dat straks hier??Maar blijf genieten. Verlang nu ook heel erg naar de warmte. Ben namelijk voor de tweede keer geveld door griep en deze keer behoorlijk heftig. Hoop dat ik aanstaande zaterdag naar et Nijm. Boekenfeest kan..? Het is nl. vanaf vrijdag Boekenweek.Kees van Kooten is boekenweekgeschenkschrijver en hoofdgast in Nijmegen (en ongetwijfeld op zeer veel andere plaatsen in Nederland).
    Realiseer me dat jullie volgende maand al weer terug zijn dus blijf genieten van het voor mij van horen zeggen, prachtige Indonesië.
    SNBIB Druk met de voorbereidingen voor 16 april. Ineke houdt de touwtjes stevig vast....

Liesbeth.

• 12 Maart 2013 - 19:39

Mariëtte:

Hoi samen, verweg en toch dichtbij met al deze mooie verhalen! Nog maar een maand? Jee, de tijd vliegt, zelfs in het weer helemaal koude Nederland, dus voor jullie misschien nog wel sneller..? Ik word er wel nieuwsgierig van, van deze verslagen over voor mij totaal onbekende gebieden; hou het zelf voorlopig bij de Ooijpolder en Plasmolen, ook heel mooi met al die terugkerende vogels en vogelgeluiden...
    Wens jullie nog heel veel moois, foto's komen later, die verschijnen inderdaad niet..en tot in april,
    Mariëtte