bericht 7 - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Marianne en Wim Kalthoff en Busink - WaarBenJij.nu bericht 7 - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Marianne en Wim Kalthoff en Busink - WaarBenJij.nu

bericht 7

Door: Marianne en Wim

Blijf op de hoogte en volg Marianne en Wim

26 November 2005 | Bolivia, Sucre

We waren gebleven bij Uyuni. Daar hebben we getracht een mooie zonsopgang over de inmense zoutvlakte te zien, maar dat viel een beetje tegen. Waren we ook nog om 4 uur voor opgestaan en hebben we in de bittere kou voor gewacht. Desondanks was het toch nog wel een belevenis. Daarna zijn we dwars over deze zoutvlakte gereden naar een cactuseiland. Een niet al te groot eiland met heel veel cactussen tot wel 12 meter aan toe. Daarna hebben onze chauffeurs nog zoutkristallen gebikt en die hebben we mee gekregen. Telkens kwam de associatie met ijs naar boven. Hele intense zonnestralen. Daarna daargereden naar het zouthotel (een hotel dat geheel uit zout is opgetrokken). Daarna hebben we nog gezien hoe dat zout gewonnen wordt. Daarna de zoutvlakte verlaten en doorgereden naar Uyuni. Daar is een treinenkerkhof te zien: allemaal stoomtreinen van begin vorige eeuw die gebruikt werden bij het vervoeren tin en zilver.
De volgende dag was een lange reisdag. Het reisdoel was Potosi: de hoogst gelegen stad ter wereld (bijna 4100 meter). Vroeger was deze stad belangrijker dan Parijs en Londen. Oorzaak: zilver. Rond 1550 werd dit ontdekt door de Spanjaarden en die hebben zo´n beetje die hele berg leeggeroofd in twee eeuwen. Nu is het plaatsje in verval geraakt, want de inkomsten uit zilver (en tegenwoordig ook zink) stellen niet zo veel meer voor. Wij zijn ook nog de mijn ingegaan om te zien hoe die winning geschiedt: dat was echt shokking om te zien. In totaal hebben al 6 miljoen mijnwerkers (indianen) hun leven er gelaten.
We moesten hiervoor in overalls met laarzen, een helm met lamp door smalle gangen kruipen. Best avontuurlijk. Daarna terug naar de stad zelf. Daar een lunch genuttigd alwaar Wim ontzettend niet goed van werd. Nadere details laat ik maar achterwege.
Op het plein waren demonstraties van Indianen uit diverse dorpen uit de omgeving tegen de grondwet. Een enorme kleurenpracht om te zien. In Nederland hebben we ook nog nooit demonstraties met dansjes gezien (en de offering van een Lama).
De volgende stop was een museum waar ik dus niet goed werd en de rest van de dag stelde dus niks meer voor.
De volgende dag voorzien van diacure, ors en paracetamol op weg naar Sucre. Daar zijn we nu dus. Dit is de officiele hoofdstad van Bolivia. Het heeft ook een rijk verleden en dat kun je ook goed merken. We blijven hier in totaal 3 dagen en dan gaan we door naar Lima (de officieuze hoofdstad)

Marianne en Wim

• 26 November 2005 - 22:17

Robert:

Klinkt weer allemaal geweldig! Ik zit niet zo heel veel op het net, maar ben weer helemaal bij.
    Geniet ervan!

• 27 November 2005 - 12:00

Marielle:

Zouthotel,zilverberg,cactuseiland wat geweldig allemaal.En schitterende foto`s!! Hier alles goed,en een heel dik pak sneeuw! We gaan zo naar de nieuwe Harry Potterfilm,
    groetjes Marielle.

• 27 November 2005 - 15:27

L:iesbeth:

Hallo alletwee,
    weer in redelijke / goede conditie? Hoop het natuurlijk van ganser harte. Vooral, jij, Marianne, leek wel niet stuk te krijgen.
    Kan van uit hier niet veel nieuws melden omdat ik me redelijk/zeer instensief met werken bezig hou. Vandaag een mega time-out dag. Gisteravond een voor mij nieuw eettentje samenn met Ans C. uitgeprobeerd. Liberty (voorheen het circus). Best wel aan te raden!!! Verder loopt project L. 15 jaar moeizaam. Net een mailtje van Rob V. ontvangen. Morgenavond inventariseren we maar Lex staat ook te dringen dus...hoe omzeil ik smoezen om hem duidelijk te maken dat ik echt geen tijd heb om met hem andere Avantiaanse zaken door te spreken en kopij aan te maken voor het laatste nummer (door ons samen gecomponeerd).
    Jullie zullen het al wel gehoord hebben maar het Oosten is door de winter geteisterd. Afgelopen vrijdag was het noodweer. Files van een lengte waarvan jullie reisafstanden een concurrent zijn. In Utrecht was een noodslaapplaats in de Jaarbeurshallen georganiseerd en het leger werd ingezet om gestrande automobilisten van warme drank en dekens te voorzien. Het is hier in Nijmegen wederom wit maar het is natte sneeuw dus veel blubber.
    Meld me weer zo spoedig mogelijk. Nogmaals, het leest geweldig. Lijkt me echt een super reis.
    Tot snel,
    Liesbeth.

• 27 November 2005 - 19:23

Janet:

Hi,

Hopelijk voelen jullie je nu weer goed........
    Behalve het weer en de dominomus (de kranten stonden er vol van) gebeurt er hier weinig schokkends!
    Voor de eerste keer sinds ik hier woon met het openbaar vervoer naar mijn werk gegaan, het stormde hier ontzettend! Nog een paar dagen, dan vertrek ik ook op vakantie!
    Jullie nog lekker genieten, dat ben ik ook van plan......
    Groeten, janet

• 29 November 2005 - 14:31

Lootje:

Hello globetrotters, wat een ontzettend mooie foto's (zijn jullie zo vies of zo vies bruin of zijn de foto's donker op mijn scherm? We vinden het heel leuk om jullie zo te volgen. We beleven jullie avonturen terwijl we ons binnen beschermen tegen kou, sneeuw en harde wind. Echt herfst. De verjaardag van Kiek en Floor inmiddels achter de rug. Kinderborrel van 17.00 - 02.00 uur, dus het is weer mooi geweest. Ze zijn 14 en dat mag gevierd worden! Was erg gezelli. We maken ons nu weer op voor Sinterklaas. Mam is de enige die al klaar is geloof ik. Floor vraagt of ik nog iets over haar geschreven heb. Nee dus. Moet ze zelf maar doen,( kusjes van Floor roept ze nu.). Het is erg druk voor de kids met proefwerken etc. Kiek en Floor hadden een goed rapport, Mabel hebben we nog niet gezien. Ligt bij de administratie (ze was ziek) en ik geloof dat ze het liever niet ophaalt. Wij wensen jullie nog een hele mooie reis verder, volgen het met zeer veer belangstelling, leuk zoals jullie schrijven (om de beurt?). Dikke kus van ons allemaal, Lo