bericht 4 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Marianne en Wim Kalthoff en Busink - WaarBenJij.nu bericht 4 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Marianne en Wim Kalthoff en Busink - WaarBenJij.nu

bericht 4

Door: Marianne en Wim

Blijf op de hoogte en volg Marianne en Wim

22 November 2008 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo allemaal.
Onze laatste dag in Cambodja. Het was wel bijzonder hier.
De levenststandaard is hier vele malen lager dan in Maleisie. Weinig geasfalteerde wegen, weinig auto's massa's brommers/motors. Het Boedhisme is de hoofdgodsdienst, dus weinig hoofddoekjes (gelukkig). De mensen zijn hier super vriendelijk en staren je aan als ware je van Mars.
We zijn eerst 2 dagen in Siem Reap geweest waar we de Angkor Wat en nog een aantal tempels bezocht hebben. De AW was enorm! Een groot complex met enorm veel gebouwen, meest tempels. Indrukwekkend. Later nog naar de Angkor Thom, een meer Hindoe stijl tempel. Een gebouw aan alle 4 kanten (windrichtngen) met gezichten. Bij elkaar wel zo'n 110 gezichten. Ook nog een tempel gezien waar de bomen in de tempels gegroeid zijn. Heel bijzonder. Later zullen we wel wat foto's plaatsen.
De volgende dag naar Phnom Penh. De reis ernaar toe duurde 5,5 uur. Maar was toch wel heel boeiend vanwege de vele landschappen en dorpjes die we passeerden. Een eeuw terug vergeleken met Maleisie.
In PP hebben we diverse dingen bekeken, en uiteraard het verhaal van de killing feelds gehoord. Een goede gids die ook zijn verhaal had uit die tijd. De Killing fields en het genocide museum waren zeer indrukwekkend. Wat een afgrijselijke tijd was dat hier. Bijna de helft van de bevolking is uitgemoord in die tijd (1975 -1979)!
Tijd om weer terug naar Maleisie te gaan. Nu nog even langs de rivier lopen. Zonder jas natuurlijk! Want het is hier nu ( half 10 's avonds) nog heerlijk zwoel (28C).
Tot de volgende keer, liefs
Wim en Mar

• 22 November 2008 - 14:58

Marielle:

Klinkt geweldig. Op t.v. toevallig ook net een reportage gezien van al die tempels in Cambodje, ook die met ingegroeide bomen.Hier sneeuw en nachtvorst!! groetjes Marielle.

• 23 November 2008 - 09:55

Liesbeth:

Hoi,

Blijf me boeien, een heel andere wereld. Hier natte sneeuw en geen zondagochtendtennis. NQ bedekt met een dun laagje wit. Direct naar het werk en wellicht nog een plukje wintertuinfestival.
    Groetjes,
    Liesbeth.

• 23 November 2008 - 10:12

Bert:

Hoi M&W,

jullie doen in 2 weken waar wij 2 maanden over deden!
    Wat een duizelingwekend tempo, maar des te indrukwekkender.

Nog veel plezier daar, Bert