Bericht 6 - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Marianne en Wim Kalthoff en Busink - WaarBenJij.nu Bericht 6 - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Marianne en Wim Kalthoff en Busink - WaarBenJij.nu

Bericht 6

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Marianne en Wim

16 Februari 2013 | Filipijnen, Manilla

Daar zijn we weer. Inmiddels al weer in de Filipijnen. Maar eerst even een terugblik. Het boottochtje naar Hpa-an was wel aardig maar niet echt heel anders dan de eerdere. Hpa-an zelf heeft niet zo veel te bieden, maar de omgeving des te meer. Op één dag alle interessante dingen gezien (veel grotten) en de tweede dag
weer een fiets gehuurd waar we oa mee naar een golfbaan zijn geweest. Daarna met de bus terug naar Yangon waar we (voor het eerst) een hotel met zwembad hadden. Leuk ter afsluiting. Dat was dan Myanmar!
In alle opzichten een leuk vakantieland, kort gezegd veel scooters, stroomstoringen, pagodes, boeda's, monniken, kloosters, straathonden en stuppa's. Qua eten mwhah, erg eentonig, landschap niet bijzonder, mensen ontzettend aardig, hartverwarmend. 0 tennisbanen gezien, wel 3 golfbanen. Het land is wel snel aan het vercommercialiseren, merkbaar aan de hotelprijzen. Eten kost nog steeds vrijwel niets.
We hebben alle mogelijk vormen van vervoer gehad. Bussen waar de stoelen met touwen aan elkaar hingen, riksja's, taxi's, treinen, pick-up bus, paard en wagen en ga zo maar door. Daar zijn ze in Myanmar uiterst creatief in.

Toen naar de Filipijnen. Eerst naar Bangkok, daar met een shuttlebus naar het andere vliegveld aldaar (duurde maar liefst 3 kwartier) en dan het vervolg. Daar trad een complicatie op. Omdat we nog geen exit-vlucht uit de Filipijnen konden tonen wilden ze ons niet inchecken. Moesten we hals over kop ter plaatse een ticket kopen. Dat lukte net op tijd en toen konden we toch mee. Het vliegveld was goed air-conditioned, maar dan ga je toch even flink zweten!
Aangekomen in Manila een citytour gedaan. Het is hier heel anders - veel moderner - dan in Myanmar, maar de berucht sloppenwijken hebben we niet gezien, dus het zal ongetwijfeld een vertekend beeld zijn.
Met onze gezondheid gaat het nog steeds prima.
De Filipijnen zijn erg katholiek. Het nieuws van de paus is hier dus ook als een bom ingeslagen. En eergisteren - aswoensdag - liepen hier heel veel mensen met een kruisje op hun voorhoofd.
Gisteren zijn we naar een plaats gevlogen waar je - zeker in deze tijd - veel kans zou hebben om walvishaaien te spotten. Dat zijn haaien die wel 20 meter lang kunnen worden en leven van plankton (ongevaarlijk voor mensen dus). Hier zijn exemplaren tot 10 meter gezien en ze zeggen de enige plaats in de wereld waar ze nog voorkomen. Hoge verwachtingen dus. Maar het eindresultaat was: 0,0000. Er voeren wel 15 andere boten die hetzelfde deden. En als er dan ergens iets gezien werd stoven al die andere boten op volle kracht die kant op. Verwacht dan vooral niet dat die beesten daar keurig blijven wachten tot iedereen is gearriveerd. En terecht! Maar wij hadden in die zin nog geluk dat wij met mooi weer niks gezien hebben en dat dit de dag ervoor hetzelfde was maar dan met slecht weer. Toch weer een kleine troost. Morgen vertrekken we hier weer op naar het volgende avontuur, naar het noorden, de bergen in, en de mooiste rijstvelden ter wereld, zeggen ze.
Dat was het wel zo'n beetje. Over een tijdje zullen we jullie weer een update sturen.
Groet aan iedereen!

• 16 Februari 2013 - 12:37

Diaan:

Hoi Wim en Marianne,

Ik lees jullie verslagen (optima tip) met veel plezier, leuk geschreven stukjes buus! Inmiddels heb ik gebruik gemaakt van jullie geschenk, het heeft mij goed gedaan. Hopelijk worden er nog veel berichtjes door jullie gepost, ik kijk er naar uit. Tot later.

• 16 Februari 2013 - 14:24

Inkie:

Lieve Mar en Wim,

Wat een heerlijk verslag weer! Ook een fijne bijkomstige factor, n.l. dat het met jullie gezondheid goed gaat en zo te zien op de foto's laten jullie je ook niet bepaald vetmesten daar. En die Wim: moet je eerst 50 worden en naar de Filippijnen gaan om je rijbewijs te halen. Ik verheug me nu al op alle prachtige foto's die we straks te zien krijgen. Hier zitten we in het sombere en grijze na-carnavalse weer in afwachting van het voorjaar. Wel een paar gezellige carnaval-ontvluchtende daagjes in de Pfalz gehad. Nu weer in de startblokken voor de werkroutine. Geniet nog maar fijn en lang van jullie avonturen! Liefs Ing en Jan

• 17 Februari 2013 - 11:21

Marielle:

Heerlijk reisverslag om te lezen. Wij zijn ook maar eens naar de reisboekenafdeling gegaan in de Marikenstraat. Boek van Marokko gekocht, dat gaat um worden voor ons na de zomer.Leuk om al plannen te maken en de vlucht/reis samen te stellen.
    Verder alles goed hier. De sneeuw is weg en volgens zeggen nog 1 koude week te gaan.
    Gisteren uit eten geweest in nieuw restaurant en stom toevallig hadden Vin en Von in hetzelfde restaurant op dezelfde tijd daar ook gereserveerd. Dus toen de tafels maar aan elkaar geschoven, was heel spontaan heel leuk. Tot het volgende bericht! groet zuzzzzzzzzzzzzzz

• 17 Februari 2013 - 11:21

Els:

Heerlijk die verhalen van jullie. Wij hebben een gezellige vakantie achter de rug in Tsjechie met heel veel sneeuw. Heel wat anders dus dan die hitte bij jullie.
    Heel veel plezier, wij gaan weer aan het werk!
    Groetjes Rob & Els

• 17 Februari 2013 - 12:04

Liesbeth Van Der Brugge:

Hoi alletwee,

Vergat steeds de fotos te bekijken. Fraai! Tja, jullie zijn op de hoogte van de weersomstandigheden alhier. Verder gaat het z'n gangetje. Jammer voor het ABN-toernooi dat Federer in de kwartfinale is uitgeschakeld door Benneteau en dat de speciaal sportzaak SpacSport failliet is. De afgelopen tijd(te)veel eet-en lunchafspraakjes gehad .Leuk maar oh die lijn .Hopelijk mag ik binnenkort weer wat sporten.
    Deze week weer filmkring dus wie weet wat voor 'n mooist ons wordt getoond.
    Tot de volgende keer en Marianne, komende week moet de vooraankondiging voor de 16 aprilvoorstelling (SNBIB) de deur uit.Moet heden de adressenlijst vwerder compleet maken.'Groetjes,
    Liesbeth.