bericht 8 - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Marianne en Wim Kalthoff en Busink - WaarBenJij.nu bericht 8 - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Marianne en Wim Kalthoff en Busink - WaarBenJij.nu

bericht 8

Door: Marianne en Wim

Blijf op de hoogte en volg Marianne en Wim

01 December 2005 | Bolivia, La Paz

We zijn inmiddels al weer bijna uit La Paz vertrokken, maar we waren gebleven in Sucre. Daar was ik (wim) al weer snel aangesterkt. We hebben daar de stad uitgebreid verkend en zijn ook naar een zeer kleurrijke markt een eindje uit de buurt van Sucre geweest. Veel indianen uit diverse dorpen komen daar dan naar toe. Elk dorp heeft daar nog zijn eigen klederdracht. Je kijkt je ogen uit. Toen ze aan het einde van de markt weer "ingeladen" werden in hun vrachtwagens was heel duidelijk te zien dat alle mensen uit dezelfde dorpen dezelfde kledij dragen. Sucre is trouwens een erg mooi stadje, waar nog veel oude gebouwen in goede staat verkeren. Dat is ook wel eens anders geweest. Hier zijn we ook in een echt westers cafe/restaurant geweest dat door een Nederlander gerund werd. Je kon er Bossche bollen een 2 kroketten met brood bestellen. Wel leuk om dat zo op de menukaart te zien staan in het spaans/engels.
Voordat we werkelijk uit Sucre zouden vertrekken kregen we al te horen dat er een wegblokkade op een pas was door boze boeren die hun wapens terugeisten. Dat heeft het e.e.a. teweeg gebracht: we moesten mega veel kilometers omrijden en dat ook nog op een mega slechte weg. Asfalt hebben we voor een groot deel van de tocht gemist. Omdat het in de nacht plaatsvond werd er in een konvooi gereden, waarbij wij als sluitpost fungeerden. De airco in de bus deed het niet (en de verlichting trouwens ook niet) waardoor het erg warm werd. Maar het raampje opendoen was ook niet echt een optie want al onze voorgangers op de weg produceerden een flinke hoeveelheid stof. Ook waren er nog wegreparaties Bij eentje ervan kwamen we zelfs vast te zitten in een greppel: Met man en macht is er aan gewerkt om de bus weer vlot te trekken, hetgeen uiteindelijk lukte. Maar wat zou deze reis zijn zonder een lekke band? Helemaal niets, dus vooruit ook nog 2 lekke banden erbij. De eerste klapte vlak onder ons en dat maakte een hoop lawaai. De velg was erdoor vervormd.
Een andere band was toen al aan het leeglopen, maar we hadden toch geen reserveband meer dus maar gewoon doorgereden naar het eerstvolgende gehucht. Toen vonden wij het tijd worden om onze slaappil in te nemen en hebben daardoor verder als een roos geslapen. Al met al duurde de reis 23 uur terwijl het idee was er iets van 12 uur over te doen, dus tel uit je verlies. Dit betekende dat we een dag in La Paz kwijtwaren, en dat is best jammer, want je kunt hier een hoop leuke dingen doen. Dat bleef nu helaas beperkt tot een stadverkenning, museabezoekjes en wat souveniraankopen.
Oh ja, we zijn gisteravond met zn 6-en voor het eerst lekker wezen stappen. In een disco hier trad een Cubaans bandje op met aansluitend nog swingmuziek. Kwart voor drie waren we pas weer thuis.
Morgen vertrekken we hier weer en verlaten dan ook meteen Bolivia. We gaan dan naar Puno in Peru aan het Titicacameer (7000 km2 binnenmeer op 3800 meter hoogte). Daar zullen we aan bericht 9 gaan werken, we gaan nu onze shopactiviteiten afronden, een happie eten en dan terug naar het Hotel om daar onze spullen in te pakken en te gaan pitten. Tot later,

Marianne en Wim

• 02 December 2005 - 16:41

Robert:

Klinkt goed die busreis, das echt Zuid Amerika en moet je dus meegemaakt hebben. Je zult zien, als je straks een keer naar Utrecht moet dan puf je niet meer, dat is voor je gevoel nog maar een kwartiertje!

Groetjes Robert.

• 05 December 2005 - 11:44

Broertje:

Wim/Marianne, laat nog even weten wat jullie 06-nummer is, dat is n.l. makkelijk als jullie aangekomen zijn op Schiphol.
    Hier alles OK !

• 05 December 2005 - 16:17

Marielle:

Hier alles goed. Welke dag komen jullie thuis? Zullen m en j en ik bij jullie ontbijtje doen?(za of zondagochtend???)
    groetjes Marielle.

• 07 December 2005 - 13:38

Lootje:

Ha Mar en Wim, hoe gaat het met jullie. We hebben even geen mails gehad (no. 8 is de laatste) klopt dat? Het zit er al weer bijna op voor jullie, wat gaat het snel. Maar zo te lezen hebben jullie het geweldig. Allebei weer beter? Sinterklaas is al weer naar Spanje vertrokken. Het was ontzettend gezellig.Volgend jaar mogen jullie niet meer vluchten voor de Sint (Ja, Wim we weten dat je niet zo dol bent op surprises maken). Tot heel gauw in nog veel plezier de laatste dagen. Liefs Lo