bericht 4 - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Marianne en Wim Kalthoff en Busink - WaarBenJij.nu bericht 4 - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Marianne en Wim Kalthoff en Busink - WaarBenJij.nu

bericht 4

Door: Marianne en Wim

Blijf op de hoogte en volg Marianne en Wim

05 December 2007 | Ecuador, Cuenca

We waren gebleven in Banos. Daar hadden we besloten om ons te laten verwennen in een Ecuadooriaanse sauna. Allereerst werden we op een bed wat bedekt was met kranten neergelegd. Vervolgens werden we daar met een of andere klei ingesmeerd. Uiteraard werden we daarna ook weer bedekt met kranten. Kon de klei lekker in de huid trekken en opdrogen. Na een tijdje werden we opgehaald om de sauna in te gaan. Het waren cabinetjes met een deur een schuifsysteem aan de bovenkant. We moesten er in gaan zitten waarna de deur dicht ging en de schuif aan de bovenkant gesloten werd. Daarna werd er stoom in die cabine geblazen (intensiteit kan je zelf regelen). Echt heel grappig. Na een tijdje kwam het onvermijdelijke - koude - dompelbad. Deze cyclus herhaalde zich een aantal keren en op het laatst moesten we naar een doucheruimte waar je met een soort hoge druk reiniger werd schoongespoten. Al met al een erg leuke ervaring. Verder die dag nog een aparte kerk bezocht waarin allemaal schilderijen te zien waren van rampen die door toedoen van de maagd van het heilige water (waarna die kerk vernoemd was) niet zo rampzalig waren verlopen als had gekund. Het bijbehorende museum was al net zo apart als de kerk zelf!!
De dag erna door naar Urbina. Meteen bij vertrek uit Banos waren we nog getuige van een flinke vulkaanuitbarsting (enorme hoeveelheden zwarte rook werden uit de krater geslingerd een honderden meters de lucht in geblazen). De volgende bezienswaardigheid was de hoogste berg van Ecuador: de Chimborazo (6310 meter hoog). Helaas voor ons lag hij helemaal in de wolken, incl hagel en sneeuw. De wandeltocht naar 5000 meter ging uiteraard niet door. Erg jammer, want het moet toch wel heel bijzonder zijn. Daarna door naar Urbina, waar we overnachten in een oud station op 3670 meter hoogte, in de middle of nowhere en vlakbij de Chimbo. Daar heeft Wim voor het eerst hardgelopen, een bijzondere ervaring op die hoogte.
De volgende ochtend bij zonsopgang vertrokken (nu was er wel een beter zicht op de Chimbo) naar het treinstation van Riobamba waar we op de trein stapten naar Alausi. Een erg mooie rit dwars door de Andes met diepe ravijnen en scherpe bochten: Dit alles met een slakkengangetje van 20 km per uur. Wim heeft nog een tijdje naast de machinist gezeten. We hadden vantevoren te horen gekregen dat deze trein minstens 1 a 2 keer ontspoort, maar helaas is dat bij ons niet gebeurd.
Door naar Ingapirca, waar we logeerden op een erg sfeervolle locatie bovenop een berg. In dit dorp zijn ruines gevonden uit de Inca tijd, best bijzonder voor Ecuador. Die hebben we de volgende dag bekeken. Daarna door naar Cuenca, de mooiste, best bewaarde stad van Ecuador.
Vlak voor deze stad hebben we nog de beroemde Ortega panama hoeden fabriek bezocht. Uiteraard hebben we in het winkeltje een hoed (en een mooie tas) gekocht. Schijnt in Nederland kei duur te zijn!!
Vandaag hadden we een vrije dag die we besteed hebben met het bezoeken van 2 mooie kerken, het inkopen van sinterklaaskado´s (gelukkig hoeven er geen gedichtjes bij) en wat geslenter in de stad. Nu gaan we een lekker hapje eten. Morgen maken we nog een mooie wandeling in een natuurreservaat, morgenavond dus de sinterklaasviering en de dag erna door naar Quagyiel alwaar we de dag daarna vertrekken naar de Galapagos eilanden. De groeten en tot de volgende keer!!

• 05 December 2007 - 04:40

Jakkie:

Hoi Mar en Wim,
    Weer superspannende verhalen, lijkt me leuk zo'n kleisauna. Ben je er mooier, fitter, slanker, ontspannener of zoiets van geworden?
    Heeft Wim nu geen last van hoogteziekte, dat had hij in Peru? of was het ergens anders toch? of was jij dat Mar.
    Vandaag is het Sinterklaas, heb er weinig van gemerkt, afgelopen zaterdag wel sinterklaas met de nederlandse vereniging gevierd. Moest er (ambtshalve) bijzijn. Ik vond het een beetje een saaie bedoening. Liedjes die we moesten zingen waren niet te verstaan, er was geen muziek en voor de liedjes geen muzikale begeleiding. We zijn dan ook niet lang gebeleven. Verder doen we hier met de kerst maar wat met de kinderen, anders gaat het zomaar ongemerkt voorbij en dat vinden ze zeker niet leuk. Vanavond weer naar hockey Duitsland Nederland. Het gaat niet echt goed met ze. Van de week verloren van Korea en Duitsland staat op de eerste plaats, dus we moeten wel winnen. Jullie horen er wel van. Liefs en tot mails Jakkie

• 05 December 2007 - 07:14

Marielle:

Hoi Wim en Mar,
    Klinkt goed jullie verhaal.Vanavond hier alternatieve St klaas avond: thais eten en klaverjassen met kids en Marc.
    Buus gaat morgen naar Egypte, verder alles oke.
    Groetjes zusssss

• 05 December 2007 - 14:54

Yve:

Hoi W&M. Spannende verhalen. Mooie foto's. Hebben die mensen die de lucht invlogen het overleefd? En zie ik volgend jaar nu elke ochtend voortaan een anders gekleurd exotisch jasje fietsen? (dat blauwe heeft zijn tijd wel gehad, W)

Hier zitten we inderdaad allemaal in de Sinterklaas toestanden. Twee totaal verschillende werelden, jullie zijn wel erg interessante mensen hoor, vergeleken met mij.

Nog een goede en mooie en veilige reis verder!

• 05 December 2007 - 23:00

Liesbeth:

Hoi alletwee,

Toch dus aan de Sint gedacht. Vanaf morgen alle aandacht voor de komende kerst- en jaarwisseling!
    5 Decembergroetjes vanuit een regen- en winderig Nijmegen.
    Ben benieuwd naar jullie Galapagosindrukken.
    Liesbeth.